Is een goed gehoor onderdeel van een goede gezondheid?

Het is tijd om te praten over wat een goed gehoor daadwerkelijk voor iemand kan betekenen.
Heb je je ook wel eens afgevraagd waarom je bepaalde producten leuk vindt terwijl anderen daar niks mee hebben? Als onderzoeker en audioloog vind ik deze vraag erg interessant wanneer het gaat over gehoor en gezondheid.
Vele tientallen jaren onderzoek laten zien dat mensen een bepaalde voorkeur hebben voor producten waar ze zich mee identificeren. Als gezondheids-fan heb ik een grotere voorkeur voor merken en advertenties die een gezonde levensstijl promoten. Je voelt je ook sneller aangetrokken tot gezondheid gerelateerde producten en services.
Het kopen van, of de voorkeur hebben voor bepaalde producten kan iets zeggen over wie je bent en waar je voor staat.1 Desalniettemin lijkt het erop dat een grote groep mensen nog steeds worstelt met hoe zij zich voelen tegenover hoortechnologie.
Hoortechnologie gaat verder dan het versterken van geluid
Het gehoor staat in verbinding met meer dan enkel onze oren: wanneer ons slakkenhuis geluid codeert, wordt de gecodeerde informatie ontcijferd en geïnterpreteerd door de hersenen. Ondanks de complexiteit van het gehoor, sterker nog bij mensen met gehoorverlies, doet de moderne hoortechnologie het best heel goed. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van hoortoestellen niet alleen geluiden beter hoorbaar maakt, maar bijvoorbeeld ook een positieve invloed kan hebben op de manier waarop mensen hun levenskwaliteit ervaren.2-3 Onderzoek naar hoortechnologie en hoe deze kan passen in een gezonde levensstijl is nog in volle gang4, maar er zijn al veelbelovende eerste resultaten.
Waarom herkennen sommigen zich niet in de gezondheidsvoordelen?
Het is geen wonder dat ik als audioloog, mensen die geïnteresseerd zijn in gehoorrevalidatie beschouw als mensen die om hun gezondheid geven. Niet alleen hun hoor-gezondheid maar hun algehele gezondheid. De mogelijkheid om optimaal te kunnen communiceren en contact te kunnen zoeken met naasten is zeer belangrijk voor het welzijn. Jammer genoeg zijn er nog steeds erg veel mensen die zouden kunnen profiteren van gehoorverbetering maar niet gelijk specifieke hulp zoeken voor hun gehoorproblemen. Het kan zomaar 10 jaar duren voordat deze mensen naar een arts of audioloog gaan nadat ze gehoorproblemen begonnen te ervaren.5
Percepties doen ertoe
Luisteraars die geen hoortechnologie gebruiken, wijzen er vaak op dat ze, ondanks hun moeite met horen, nog niet de behoefte voelen iets aan hun gehoor te doen of dat het mogelijke stigma dat aan hoortoestellen verbonden is, hen ervan weerhoudt om actie te ondernemen.
Hoortoestelgebruikers, daarentegen, blijken juist erg tevreden met hun hoortoestellen en geven aan zich zelden te schamen voor hun apparaten.6 Met andere woorden, het lijkt erop dat er belangrijke verschillen zijn tussen de waarnemingen van hoortoesteldragers en niet-hoortoesteldragers. Dit maakt het leven van een audioloog extreem interessant. Wat kunnen we doen om de niet-hoortoesteldragers zo ver te krijgen?
Hoorapparaten zijn in de loop der jaren behoorlijk geavanceerd geworden. Ze zijn kleiner, beter en meer geavanceerd dan ooit. Hoortechnologie en begeleiding zijn er vandaag de dag ook in vele vormen en maten. In deze digitale tijden zijn er meer oplossingen beschikbaar dan ooit tevoren.
Gezien de voordelen van hoorzorg en het feit dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in een gezonde levensstijl en digitale technologieën, wat is er dan niet leuk aan? Waarom hebben veel mensen het gevoel dat ze geen hoorzorg nodig hebben, zelfs als hun gehoor verandert?
- Reed II, A., Forehand, M. R., Puntoni, S., & Warlop, L. (2012). Identity-based consumer behavior. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 310–321. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2012.08.002
- Kitterick, P. T., & Ferguson, M. A. (2018). Hearing aids and health-related quality of life in adults with hearing loss. Journal of the American Medical Association, 319(21), 2225–2226. https://doi.org/10.1001/jama.2018.5567
- Laureyns, M., Best, L., Bisgaard, N., & Hougaard, S. (2015). Getting our numbers right on hearing loss, Hearing care and hearing aid use in Europe. Joint AEA, EFHOH, EHIMA report. Retrieved from https://www.ehima.com/wp-content/uploads/2016/09/Getting-our-numbers-right-on-Hearing-Loss-and-Hearing-Care-26_09_16.pdf
- Vercammen, C., Bott, A., & Saunders, G. H. (2021). Hearing health in the broader context of healthy living and well-being: changing the narrative. International Journal of Audiology, 60(sup2), 1–3. https://doi.org/10.1080/14992027.2021.1905893
- Davis, A., Smith, P., Ferguson, M., Stephens, D., & Gianopoulos, I. (2007). Acceptability, benefits and costs of early screening for hearing disability: a study of potential screening tests and models. Health Technology Assessment, 11(42). https://doi.org/10.3310/hta11420
- Abrams, H. B., & Kihm, J. (2015). An Introduction to MarkeTrak IX: A New Baseline for the Hearing Aid Market. Hearing Review, 22(6), 16. Retrieved from https://www.hearingreview.com/2015/05/introduction-marketrak-ix-new-baseline-hearing-aid-market/ on November 20, 2023.