Met deze tips werken je hoortoestellen optimaal samen met een mobiele telefoon

Door: Bas Wesche
Bij Phonak is het sinds 2018 mogelijk om je hoortoestellen te koppelen aan een mobiele telefoon, soms brengt dit bepaalde strubbelingen met zich mee. In dit BLOG geef ik een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat de samenwerking tussen hoortoestellen en mobiele telefoon zo optimaal mogelijk verloopt.
Phonak introduceerde in 2018 het Marvel-platform en daarmee ook het Made-for-all protocol (MFA). Dit protocol maakt het mogelijk om een verbinding te maken met zowel Apple als Android telefoons maar ook met andere apparaten die Bluetooth-Classic ondersteunen. Tot op de dag van vandaag is dit een uniek protocol in vergelijking met het Made-for-iPhone protocol (MFI) dat andere hoortoestelmerken gebruiken.
Handsfree telefoneren via de hoortoestellen.
Het is mogelijk om handsfree telefoongesprekken te voeren via de hoortoestellen. Bij Phonak kan dit kan met een iPhone en mobiele telefoons met het Android-besturingssysteem. De hoortoestellen schakelen tijdens een telefoongesprek altijd over naar een speciaal programma in het hoortoestel, dit programma krijgt voorrang op andere hoortoestelprogramma’s. Dit merk je bijvoorbeeld aan het feit dat, als er tijdens een telefoongesprek Whatsapp-berichten binnenkomen, meldingen niet worden doorgegeven en het telefoongesprek niet wordt gestoord. Anders werkt dat als je belt via Whatsapp of Facebook-Messenger. Het hoortoestel komt dan niet in dat speciale telefoonprogramma waardoor het telefoongesprek kan wegvallen doordat meldingen van overige app’s op de telefoon voorrang krijgen. Ons advies is dan ook om telefoongesprekken enkel via de telefoon te voeren en niet via Whatsapp of Facebook-Messenger.
Streamen met een Android telefoon
Met een Android telefoon is het gebruikelijk dat de audio automatisch wordt door gestreamd naar de hoortoestellen, je hoeft hier geen aanpassingen of instellingen in de telefoon voor te wijzigen, erg handig dus. Bij een Android telefoon is het ook mogelijk om een splitsing te maken tussen Audio en Telefoonoproepen. Door Audio uit te schakelen komen er enkel telefoonoproepen door naar het hoortoestel, dit kan handig zijn als je liever geen audio als Youtube of Spotify wilt streamen naar het hoortoestel maar wel belangrijke telefoontjes door wilt krijgen.
Houd er rekening mee dat al het geluid dat de telefoon produceert wordt door-gestreamd naar de hoortoestellen als audio staat ingeschakeld. Denk hierbij aan meldingen van Whatsapp, Facebookberichten, Pushmeldingen van nieuws-apps en systeemgeluiden zoals toetsenbordgeluiden en vergrendelgeluiden. Schakel Audio dus uit als je niet elke melding wilt horen.
Streamen met een Apple iPhone
Met een Apple iPhone is alles net weer even anders. Een iPhone regelt graag zelf waar het zijn geluid naartoe streamt, het is dan ook belangrijk om het “Audiopad gesprekken” in te stellen op “Bluetooth Headset” zodat de iPhone het gesprek altijd doorzet naar de hoortoestellen. Bij een iPhone is het helaas niet mogelijk audio en gesprekken te splitsen, je krijgt dus altijd zowel audio als gesprekken door in de iPhone. Meldingsgeluiden die je niet wilt horen moet je dan ook uitschakelen in de desbetreffende app.
Handsfree-Profile (HFP) en Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)
De twee bovenstaande “profielen” zijn erg belangrijk als je kijkt naar de mogelijkheden om geluid of telefoongesprekken door te streamen naar de hoortoestellen. Bluetooth-apparaten zijn er talloos maar het wil niet zeggen dat al deze bluetooth-apparaten gekoppeld kunnen worden aan de hoortoestellen, ondanks beide beschikken over bluetooth. Het is belangrijk om na te gaan of het bluetooth-apparaat dat je wilt koppelen beschikt over de twee bovenstaande profielen (HFP en A2DP). Het Handsfree-Profile zorgt ervoor dat het bluetooth-apparaat de mogelijkheid biedt om handsfree telefoongesprekken door te streamen, ook het terugspreken is in dit profiel meegenomen. A2DP is nodig om enkel geluid te kunnen streamen (éénrichtingsverkeer) denk hierbij aan een filmpje op Youtube of een liedje op Spotify.
De Smartwatch
Het antwoord op de vraag waarom een SmartWatch niet goed samenwerkt met hoortoestellen heeft eveneens te maken met deze profielen, als een van deze profielen niet wordt ondersteund door de SmartWatch is het voeren van telefoongesprekken of het streamen van muziek onmogelijk.
Zo zie je maar dat er nog best wat komt kijken bij het gebruik van een mobiele telefoon in combinatie met Phonak-hoortoestellen. Hopelijk zijn jullie met deze tips geholpen en is er een hoop duidelijk geworden.